Na czym polega weganizm i jak zmienić swoją dietę?

0
721
Na czym polega weganizm i jak zmienić swoją dietę?

Czy człowiek musi jeść mięso? Niekoniecznie – jesteśmy ssakami wszystkożernymi, które z powodzeniem mogą funkcjonować na diecie roślinnej i cieszyć się pełnią zdrowia. Produkty roślinne mogą dostarczyć organizmowi praktycznie wszystkich niezbędnych składników odżywczych i zapewnić mu wystarczającą ilość energii. Wystarczy dbać o urozmaicone i zbilansowane posiłki. Na czym więc polega weganizm?

Dieta wegańska ma wiele zalet. Rezygnacja z produktów pochodzenia zwierzęcego poprawi twoją kondycję psychiczną, zniweluje wyrzuty sumienia, które pojawiają się u coraz większej liczby osób zdających sobie sprawę z cierpienia zwierząt hodowlanych. Jednak pamiętaj, że każdy organizm potrzebuje konkretnej dawki kalorii i składników odżywczych – aby dieta wegańska była zdrowa, musi być odpowiednio zbilansowana.

Na czym polega weganizm?

Weganizm to odmiana wegetarianizmu, która eliminuje z naszego menu nie tylko mięso, ale i inne produkty pochodzenia zwierzęcego, takie jak nabiał czy jajka. Niektórzy weganie spożywają miód, inni nie. Podstawą diety wegańskiej są warzywa, owoce i produkty zbożowe.

Kolejny poziom piramidy żywieniowej weganina, na którym u innych osób znalazłoby się mięso, zajmują niezwierzęce źródła białka, takie jak nasiona roślin strączkowych, orzechy, rośliny oleiste, algi morskie, grzyby, a także zamienniki nabiału, czyli mleka roślinne (migdałowe, ryżowe, sojowe) i ich przetwory (głównie mleka sojowego, np. ser tofu).

Szczyt piramidy zajmują jak zwykle produkty, które należy spożywać z umiarem, czyli kawa, herbata, słodycze. Warto pamiętać, że niektóre słodycze zawierają produkty pochodzenia zwierzęcego, przede wszystkim żelatynę. Warto więc czytać skład kupowanych artykułów i szukać oznaczeń świadczących o tym, że dany produkt jest wegański.

Pamiętaj, że weganinem jest się nie tylko przy stole. Produkty wegańskie to także wyprodukowane bez udziału składników pochodzenia zwierzęcego i nietestowane na zwierzętach kosmetyki czy artykuły chemii gospodarczej. Także na nich poszukuj logo oznaczającego produkty wegańskie.

Weganizm – czy warto spróbować?

Po wyjaśnieniu, na czym polega weganizm, warto poznać powody, dla których coraz więcej osób decyduje się na taką dietę. Najważniejszą motywacją do porzucenia produktów zwierzęcych są powody natury etycznej. Spojrzysz na zwierzęta inaczej – nie jak na produkty, lecz czujące istoty, które mają prawo żyć tak samo jak ty. Rezygnując z produktów pochodzenia zwierzęcego, nie przyczyniasz się do cierpienia zwierząt w hodowlach przemysłowych i rzeźniach. Dbasz też o stan środowiska naturalnego, bowiem 18% światowej emisji gazów cieplarnianych pochodzi z hodowli bydła! To więcej niż emitują wszystkie na świecie środki transportu.

Zaletą weganizmu jest także… urozmaicenie diety. Tak – wbrew obiegowej opinii to „mięsożercy” mają często zbyt ubogi wachlarz produktów na talerzu, ograniczając się do kawałka mięsa, ziemniaków i sałatki. To monotonna dieta, która może doprowadzić do niedoboru niektórych składników odżywczych. Weganie częściej poszukują i eksperymentują z przeróżnymi produktami i smakami, zaglądają do kuchni świata (w tym tych w dużej mierze wegetariańskich, jak kuchnia indyjska).

Warto podkreślić także ekonomiczne zalety weganizmu. Warzywa, przynajmniej te krajowe, są znacznie tańsze niż mięso. Wraz z orzechami, ziarnami i pestkami, owocami, produktami zbożowymi, grzybami umożliwią ci skomponowanie urozmaiconego, bogatego jadłospisu niewielkim kosztem.

Weganizm a zdrowie – to kolejny istotny powód, dla którego warto rozważyć dietę bezmięsną. Mięso, podobnie jak tłuszcze zwierzęce, zakwasza przewód pokarmowy, co skutkuje m.in. upośledzeniem wchłaniania niektórych składników odżywczych z pokarmu. Czy to wszystko?

Weganizm a zdrowie

Odkwaszenie organizmu to tylko jedna zaleta przejścia na dietę wegańską. Dzięki menu opartym na produktach roślinnych obniżamy też ryzyko wystąpienia szeregu poważnych schorzeń, takich jak cukrzyca typu II, nadciśnienie tętnicze i choroby układu krążenia, kamica żółciowa, choroby przewodu pokarmowego, niektóre nowotwory (np. płuc, jelita grubego, piersi), demencja starcza. Światowa Organizacja Zdrowia zaliczyła przetworzone mięso, takie jak wędliny, do produktów rakotwórczych.

Pamiętaj jednocześnie, że źle skomponowana dieta wegańska odbije się negatywnie na twoim zdrowiu. Zadbaj o odpowiednią podaż tych składników, które inni pobierają z mięsa i nabiału. Suplementuj witaminę B12 – jest ona niestety obecna w niewielu produktach roślinnych, choć znajdziesz ją w mleku sojowym, stanowiącym ponadto źródło wapnia i witaminy D. Witaminę D suplementuj ponadto w okresie jesienno-zimowym (jest to zalecenie ogólne dla naszej strefy klimatycznej).

Do źródeł wapnia zaliczamy także zielone warzywa, figi, orzechy, algi, nasiona roślin strączkowych, nasiona sezamu. Żelazo znajdziesz w zielonych warzywach liściastych, strączkach, otrębach i zarodkach pszennych, orzechach, pestkach dyni, sezamie.

[Głosów:0    Średnia:0/5]
PODZIEL SIĘ
Pasjonatka zdrowego trybu życia. Dzień zaczyna od ćwiczeń i tak samo kończy :-)

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ