Pamiętaj o technice, czyli jak prawidłowo biegać

0
485
Pamiętaj o technice, czyli jak prawidłowo biegać

Prawidłowe bieganie obejmuje postawę, koordynację pracy ramion i nóg, a także ustawienie głowy i barków. Do treningu biegowego należy się przygotować kompletując strój i sprawdzając stan swego zdrowia.

Bieganiu nie powinno towarzyszyć zbytnie napięcie w ciele, jak twierdzi dr Pete Larson z Performance Health Spine and Sport Therapy w Concord w stanie New Hampshire.

Prawidłowa technika biegania: głowa, barki i ramiona

Istotne jest ustawienie głowy: powinna być skierowana prosto przed sienie. Barki najlepiej obniżyć i rozluźnić. Ramiona w czasie biegu mają za zadanie współpracować z nogami. W razie braku siły, pomogą w utrzymaniu tempa biegu. Ważne jest to, aby poruszały się w tym samym rytmie, co nogi. Dłonie powinny być aktywne, ale nie zaciśnięte w pięści.

Prawidłowa technika biegania: tułów

Biegając, należy też zwrócić uwagę na postawę i to, w jaki sposób ułożony jest tułów. Można sobie wyobrazić, że ktoś ciągnie nas w górę, np. za włosy. Taka postawa jest najlepsza i dodatkowo wpływa również na poczucie pewności siebie. Dzieje się tak w szczególności, gdy przyzwyczaimy się do niej i będziemy ją utrzymywać na co dzień.

Prawidłowa technika biegania: nogi

Szybsze i efektywniejsze bieganie zapewnią niezbyt długie kroki. Przy stawianiu stopy na podłożu dobrze jest lekko unieść kolano i energicznie przenieść nogę w przód. Najlepiej, aby stopa znalazła się wtedy w jednej linii z ciałem. Lądując, zadbajmy o to, aby kolano było rozluźnione.

Prawidłowa technika biegania: stopy

Zaczynając bieganie, dobrze jest odepchnąć się stopą od podłoża. Należy skorzystać z pędu, który powstaje w kontakcie stopy z powierzchnią. Lądowanie nie powinno być zbyt nagłe. Na podłożu powinna znaleźć się pięta, ale również śródstopie. Na końcu fazy lądowania są palce. Aby łatwo przenieść ciężar ciała ze śródstopia na palce, należy rozluźnić nogę w kostce. Siła mięśni użyta podczas lądowania zabezpieczy stawy przed obciążeniem. Tylko wtedy, gdy lądowanie nie jest słyszalne, oznacza to, że biegamy prawidłowo.

Jak zacząć biegać?

Początek przygody z bieganiem powinien zacząć się od wykonania badań lekarskich. Należy zastanowić się, w czym będziemy biegać i skompletować strój. Istotny jest też plan biegania. Pomocny może być cel, który chcemy osiągnąć. Bardzo ważne w procesie biegania są rozgrzewka i rozciąganie.

Efekty biegania

– Bieganie wzmacnia nasze kości i mięśnie.
– Trening biegowy obniża ciśnienie.
– Biegając spalamy kalorie
– Bieg pomaga zwalczyć stres.

Materiał promocyjny.

[Głosów:2    Średnia:5/5]
PODZIEL SIĘ
Urszula Małecka
Pasjonatka zdrowego trybu życia. Dzień zaczyna od ćwiczeń i tak samo kończy :-)

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ