Siemię lniane – odżywcze właściwości

0
154
Siemię lniane - odżywcze właściwości

Siemię lniane to nasiona lnu o złotym lub brązowym kolorze. Po namoczeniu w wodzie pęcznieją i pokrywają się znaczną ilością śluzu. Siemię lniane ma wiele właściwości odżywczych i zdrowotnych, o czym przekonali się już starożytni Egipcjanie i Babilończycy.

Źródło błonnika

Ziarna lnu posiadają wiele wartościowych składników. Chodzi głównie o kwasy omega 3  i błonnik, które pozytywnie wpływają na układ pokarmowy. Nasiona te zawierają oba rodzaje błonnika. Dzięki rozpuszczalnemu czujemy się syci przez długi czas, przez co spożywamy mniej. Dzieje się to przez wiązanie treści przewodu pokarmowego i opóźnianie opróżnienia żołądka. Błonnik nierozpuszczalny powoduje nasilenie się ruchów perystaltycznych jelit i regularne wypróżnianie, co zapobiega zaparciom. Trzeba jednak pamiętać, by po spożyciu siemienia lnianego wypić znaczną ilość wody. W ziarnach lnu znajdują się również lignany, które pozytywnie wpływają na układ krążenia i obniżają ryzyko zachorowania na chorobę wieńcową czy miażdżycę. Te roślinne związki bioaktywne chronią również przed osteoporozą i obniżają poziom „złego” cholesterolu.

Zastosowanie siemienia lnianego

Siemię lniane można spożywać w formie całych lub zmielonych ziaren. Siemie lniane mielone jest bardziej przystępne dla organizmu. Trzeba jednak pamiętać, że należy mielić ziarna przed samym spożyciem, bo inaczej stracą część swoich wartości odżywczych. Dzieje się tak przez utlenianie, któremu ulegają tłuszcze zawarte w ziarnach. Siemię lniane można zalewać wodą i po napęcznieniu wypijać lub dodawać do owsianek, sosów, koktajli i sałatek. Co ważne, mielone siemię może zastąpić jajko np. podczas przyrządzania pulpetów. Wystarczy przygotować mieszankę z jednej łyżki siemienia i 3 łyżek wody. Specjaliści rekomendują spożywanie 10 g siemienia dziennie. Nie powinno się przekraczać dawki 50 g ziaren każdego dnia. Obecnie siemię lniane jest bardzo popularne, dlatego można je kupić w wielu stacjonarnych i internetowych sklepach. Korzystanie ze sprzedaży online jest bardzo wygodne i szybkie. Bez wychodzenia z domu można łatwo zaopatrzyć się w niezbędne produkty spożywcze.

Inne zalety siemienia lnianego

Badania dowodzą, że regularne jedzenie siemienia lnianego powoduje spadek poziomu glukozy o 8-20%, co jest niezwykle istotne u pacjentów cierpiących na cukrzycę typu 2. Poza tym, ziarna lnu wpływają pozytywnie na kondycję skóry o włosów. Dodatkowo, przeciwdziałają uderzeniom gorąca w okresie menopauzy i wyciszają przewlekłe stany zapalne. Oczywiście regularne jedzenie siemienia lnianego wspiera utratę zbędnych kilogramów, dzięki długotrwałemu uczuciu sytości. Specjaliści potwierdzają również, że jedzenie siemienia lnianego chroni przed wystąpieniem nowotworu piersi, jelita grubego, jajników, prostaty i endometrium. Dzieje się tak dzięki kwasowi tłuszczowemu ALA zawartemu w ziarnach.

[Głosów:0    Średnia:0/5]
PODZIEL SIĘ
Pasjonatka zdrowego trybu życia. Dzień zaczyna od ćwiczeń i tak samo kończy :-)

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ