Siemię lniane – superfood za kilka złotych

0
318
Siemię lniane - superfood za kilka złotych

Siemię lniane na zaparcia, zgagę, bóle żołądka, wysoki poziom cholesterolu we krwi… Chyba każdy przynajmniej raz słyszał o cudownych właściwościach ziarenek lnu. Sprawdź, dlaczego siemię lniane jest naturalnym środkiem łagodzącym wiele dolegliwości.

Ziarenka mocy

Siemię lniane jest dostępne w sklepach spożywczych i aptekach w postaci całych lub zmielonych nasion. Oprócz tego możemy skusić się na olej z siemienia lub suplement, który go zawiera. Na co się zdecydować? To zależy od Twoich potrzeb i preferencji. Jeśli pragniesz zastosować siemię lniane na zaparcia, polepszenie perystaltyki jelit lub dolegliwości ze strony układu pokarmowego (np. ból związany z zapaleniem śluzówki żołądka), wówczas najlepszym wyborem będą całe ziarna, które najlepiej zmielić zaraz przed spożyciem. Wówczas będą łatwiej strawne, a zawarte w nich składniki odżywcze lepiej się przyswoją. Czy warto kupować siemię już zmielone? Musisz wiedzieć, że tłuszcze zawarte w siemieniu, które stanowią aż 40% jego składu, łatwo utleniają się i jełczeją, dlatego mielone siemię ma krótki okres przydatności do spożycia. W sklepach możesz się wprawdzie zaopatrzyć w siemię lniane odtłuszczone, ale pamiętaj, że tłuszcz w siemieniu jest bardzo cenny. Większość stanowią kwasy tłuszczowe z rodziny omega-3, które wspierają zdrowie układu krwionośnego i nie tylko.(1,2)

Co jeszcze ma w sobie siemię? Na pewno składnik, który czyni z niego naturalne remedium na dolegliwości ze strony układu pokarmowego – śluzy roślinne, które powlekają ścianki żołądka i chronią je przed atakiem toksyn oraz drażniących substancji. To jednak nie wszystkie cudowne właściwości lnu.(1)

Jak jedzenie siemienia wpływa na zdrowie?

Len jest znany ludzkości od tysięcy lat i ma bardzo szerokie zastosowanie. W jakich sytuacjach warto sięgnąć po nasionka lnu? Obserwacje na temat jego działania na organizm sugerują, że:

  • dzięki wysokiej zawartości błonnika, zarówno rozpuszczalnego, jak i nierozpuszczalnego w wodzie, reguluje wypróżnianie oraz pomaga kontrolować poziom cukru i cholesterolu we krwi,
  • może pomóc w utrzymaniu prawidłowej masy ciała, co również ma związek z wysoką zawartością błonnika, który w połączeniu z wodą pęcznieje w układzie pokarmowym i zwiększa uczucie sytości; badania wykazały, że jedzenie co najmniej 30 gramów siemienia przez minimum 12 tygodni wspomaga odchudzanie, zwłaszcza w okolicach talii,
  • może działać antynowotworowo – dzięki temu, że zawiera lignany lniane, których właściwości są zbliżone do ludzkich estrogenów, może zapobiegać niektórym nowotworom, zwłaszcza hormonozależnym, w tym rakowi piersi,
  • pomaga kobietom w okresie klimakterium – jest wykorzystywany jako środek regulujący zmiany hormonalne,
  • wspomaga walkę z nadciśnieniem.(2,3) 

Ponadto regularne jedzenie siemienia jest świetnym sposobem na zaopatrzenie organizmu w wiele cennych składników odżywczych. Nasiona lnu zawierają wysokiej jakości białko roślinne, dlatego jest cennym składnikiem diety osób, które ograniczają lub wykluczają jedzenie mięsa. Ponadto zawierają witaminy i minerały: witaminę E, witaminy z grupy B, wapń, żelazo, magnez, fosfor, potas.(1,2) 

Również olej z siemienia lnianego jest produktem bardzo zdrowym, o korzystnym profilu kwasów tłuszczowych. Olej jest doceniany szczególnie ze względu na pozytywny wpływ na zdrowie serca, ale wyniki badań wskazują także na jego skuteczność w poprawie kondycji skóry. Podobnie jak całe lub mielone ziarna lnu, olej pomaga uporać się z problemem zaparć.(4)

Uwaga, jeśli przyjmujesz leki lub/ i na coś przewlekle chorujesz, a chcesz jeść regularnie siemię lniane, najpierw skonsultuj się z lekarzem. Ze względu za zawartość fitoestrogenów lepiej zrezygnować z jedzenia ziaren lnu w trakcie ciąży i karmienia piersią.(3)

Piśmiennictwo:

  1. Bartkowski L. Nasiona lnu – naturalne źródło zdrowia i urody. CHEMIK 2013, 67(3): 186-191.
  2. Tan V. Top 10 Health Benefits of Flax Seeds. https://www.healthline.com/nutrition/benefits-of-flaxseeds Data dostępu: 3.02.2019
  3. Flaxseed. https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-991/flaxseed Data dostępu: 3.02.2019
  4. Link R. 6 Benefits of Flaxseed Oil – Plus How to Use It. https://www.healthline.com/nutrition/flaxseed-oil-benefits Data dostępu: 3.02.2019

[Głosów:0    Średnia:0/5]
PODZIEL SIĘ
Pasjonatka zdrowego trybu życia. Dzień zaczyna od ćwiczeń i tak samo kończy :-)

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ