Trening hipertrofii – przypadek przeciw uszkodzeniom mięśni

0
150
Trening hipertrofii – przypadek przeciw uszkodzeniom mięśni

Czy uszkodzenie mięśni ma jakąkolwiek rolę przyczynową w hipertrofii mięśni? Na pierwszy rzut oka wydaje nam się, że ma, ale jeśli zagłębimy się nieco bardziej w badaniach, może okazać się, że niekoniecznie. Wielu z nas słyszy, iż kulturystyka uszkadza mięśnie. Co mówią badania?

Badania według Brada Schoenfelda

Brad  Schoenfeld w 2010 roku opublikował artykuł ,,Mechanizmy przerostu mięśni i ich zastosowanie w treningu oporowym”, w którym to postawił hipotezę, iż za przerost odpowiedzialne są między innymi wysiłek mechaniczny, napięcie mięśniowe, jak również i stres metaboliczny. Według Schoenfelda z 2010 roku uszkodzenie jest generowane w odpowiedzi hipertroficznej czysto teoretycznie. Dwa lata pózniej w 2012 roku wykonując kolejne badania stwierdził, że związek przyczynowo – skutkowy związany z uszkodzeniem mięśni, a przerostem nie został nadal ustalony. Idąc dalej, w 2016 roku w swoim podręczniku doszedł do wniosku, że samo uszkodzenie mięśni nie wystarcza do wywołania znacznego wzrostu mięśni, chyba że mamy do czynienia z oporem mechanicznym. Każde kolejne spostrzeżenia wysuwają jeden zasadniczy wniosek – że uszkodzenie ma jedynie minimalną rolę w hipertrofii mięśni.

Badania według Flanna

Flann w 2011 roku wykonał eksperyment. Podzielił grupę osób na dwie. Pierwsza z nich ćwiczyła z niską intensywnością przez okres trzech tygodni, druga nie. Następnie obydwie grupy rozpoczęły trudniejszy poziom treningu – 20 minut, 3 razy w tygodniu, przez okres 8 tygodni. Co się okazało? W obydwu grupach efekty przerostu były podobne, choć w drugiej pojawiło się zdecydowanie więcej uszkodzeń. Na podstawie tych wyników oraz innych badań stwierdzono, iż uszkodzenie mięśni nie jest procesem, który pośredniczy lub wzmaga przerost mięśni, jaki byłby wywołany treningiem oporowym.

Ograniczenia przepływu krwi

Według jednych badań ograniczenie przepływu krwi – BFR wpływa znacząco na rolę uszkodzenia mięśni, bez względu na to, czy wykonujemy trening niskiego obciążenia, czy trening ciężki. Trzeba jednak zaznaczyć tutaj jedną kwestię, przy małych obciążeniach uszkodzenia są mniejsze, przy dużych zdecydowanie większe. Co więcej, wnioski z badań pokazują, że umiarkowane ograniczenie przepływu krwi powoduje większy, ostry stres metaboliczny, a także obrzęk mięśni i  ich aktywację, ale bez uszkodzenia mięśni.
Inne z kolei badania pokazują, iż treningi o niskim, jak i o wysokim poziomie intensywności, które ograniczają przepływ krwi powodują przyrosty grubości mięśni bicepsów.
A jeszcze inne badania podają wnioski, iż treningi z ograniczeniem przepływu krwi powodują ostre uszkodzenia mięśni. Idąc jednak dalej stwierdzono, iż w badaniu wzięły udział osoby niedoświadczone, co spowodowało takie, a nie inne skutki, które tak naprawdę w przypadku osób trenujących poprawnie i od dłuższego czasu, nie ma prawa się zdarzyć.

Uszkodzenia mięśni a niesteroidowe leki przeciwzapalne

Według prowadzonych w tej tematyce badań, leki mogą mieć wpływ na uszkodzenia mięśni. W jednym z nich pokazano, iż hipertrofia jest niższa u osób przyjmujących ibuprofen bez recepty, w innym z kolei wyniki pokazały, że przerost był większy u osób przyjmujących NLPZ. Biorąc więc pod uwagę takie rozbieżności można by rzec, iż stan zapalny nie jest jedynym możliwym pośrednikiem między uszkodzeniem, a przerostem.

Podsumowując…

Prawdą jest, że ćwiczenia uszkadzają mięśnie, ale mało jest dowodów potwierdzających, iż uszkodzenie może powodować przerost mięśni. Wnioski nasuwają się same – uszkodzenia odgrywają minimalną rolę w hipertrofii mięśni. Czyli podnoszenie uszkadza mięśnie, ale samo uszkodzenie nie ma wpływu na przerost mięśni. Co więc może odgrywać w tym procesie znaczenie? Badacze podkreślają, by nieco bliżej przyjrzeć się napięciom, jak również i stresowi metabolicznemu.

[Głosów:0    Średnia:0/5]
PODZIEL SIĘ
Pasjonatka zdrowego trybu życia. Dzień zaczyna od ćwiczeń i tak samo kończy :-)

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ