Czym jest hipoglikemia?

0
153
Hipoglikemię potwierdzi badanie glukometrem
fot. Pixabay.com

Hipoglikemia jest powikłaniem cukrzycy, które objawia się spadkiem poziomu glukozy we krwi poniżej normy. Dochodzi do niej wówczas, gdy cukrzyca jest leczona insuliną lub środkami farmakologicznymi. Jest również związana ze spożywaniem posiłku. Jej ciężka postać stanowi bezpośrednie zagrożenie życia. 

Przeczytaj też: https://akcemed.pl/hipoglikemia-jak-powstaje-to-powiklanie-cukrzycy/

Jakie są przyczyny i objawy hipoglikemii?

Najczęstszą przyczyną wystąpienia hipoglikemii jest niewłaściwa ilość insuliny, zaaplikowana po posiłku, nie dostosowana do tego, jaka ilość glukozy wraz z nim została dostarczona do organizmu. Dzieje się tak wówczas, gdy dawka insuliny jest zbyt wysoka. Najczęściej dotyka osoby zmagające się z cukrzycą typu 1, rzadziej natomiast zdarza się w cukrzycy typu 2, gdy pacjenci leczeni są środkami farmakologicznymi.

Ponadto do znacznego spadku poziomu glukozy we krwi prowadzą również nadużywanie alkoholu, wysiłek fizyczny niedostosowany do kondycji, dieta niskowęglowodanowa, pomijanie lub nieregularność posiłków, a także nagła utrata masy ciała.

Szczególnym przypadkiem hipoglikemii jest hipoglikemia reaktywna, która objawia się kilka godzin po spożytym posiłku. Dzieje się to zwłaszcza u osób, które przeszły zabieg zmniejszenia żołądka, nietolerujących fruktozy czy też narażonych na długotrwały stres.

Hipoglikemia może mieć przebieg lekki. Wówczas objawia się bólem głowy, osłabieniem, uczuciem głodu oraz drżeniem rąk. W przebiegu umiarkowanym dochodzi do kołatania serca, bólu brzucha i nadmiernej potliwości. Ciężka postać hipoglikemii jest bardzo niebezpieczna – może prowadzić do utraty przytomności, drgawek, a nawet śpiączki hipoglikemicznej.

Co robić w przypadku wystąpienia hipoglikemii?

Jeśli pojawią się powyżej wymienione sytuacje, należy glukometrem zmierzyć poziom glukozy we krwi. Gdy glukometr wskaże na lekki lub umiarkowany spadek cukru, wówczas wystarczy sięgnąć po przekąskę bogatą w węglowodany, ale nie powinny być to słodycze, kostkę cukru lub szklankę słodzonej herbaty.

W przypadku znacznego spadku poziomu glukozy, należy podać glukagon, który każdy diabetyk powinien mieć zawsze przy sobie. Działa on odwrotnie niż insulina – nie obniża, a podwyższa poziom glukozy we krwi. Glukagon podaje się w postaci zastrzyku.

Zobacz też: http://www.silvanspa.pl/otylosc-jako-choroba-xxi-wieku-dlaczego-jest-niebezpieczna/

[Głosów:0    Średnia:0/5]
PODZIEL SIĘ

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ